Παρασκευή 21 Νοεμβρίου 2008

Ποντιακοί χοροί

1. Ανεφορίτσα: ή Κιζέλα από το ομώνυμο τραγούδι που συνοδεύει το χορό. Χορευόταν στην
περιοχή της Γαλίανας.

2. Από πάν’ καικά: Χορός της περιοχής Άνω Ματσούκας. Ένα είδος Τικ. Παραλλαγή του
χορευόταν στο Καπίκιοϊ και ονομαζόταν Καπικεαίτκον.

3. Αρματσούκ: Χορός της περιοχής Καυκάσου.

4. Ατσιαπάτ: Αργή μορφή Σέρρας. Χορευόταν στην περιοχή Πλατάνων.

5. Γέμουρα: Χορευόταν στα παραθαλάσσια χωριά μεταξύ Γέμουρας και Τραπεζούντας.
Ανήκει στην ομάδα χορών Τικ.

6. Γιαματάν: Χορός που βασίζεται στο Ομάλ Καρς.

7. Γιεντίαρατζ: ή Γεντίαρα ή Γιαράτς ή Γετίερε. Σημαίνει χορός των εφτά διαγωνιζομένων.

8. Γιουβαρλαντούμ: Σημαίνει κατρακύλισα. Ματεντζίδικος χορός, κάτι ανάμεσα σε
Κοτσαγκέλ και Τικ.

9. Διπάτ ή Ομάλ Τραπεζούντας ή ‘κοδεσπενιακόν. Αρχοντικός χορός κυρίως του
Ανατολικού Πόντου. Χορεύεται σε δύο παραλλαγές.

10. Έταιρε: Χορός της Άνω Ματσούκας. Μοιάζει με τον χορό Γέμουρα και χορεύεται με το
ομώνυμο τραγούδι.

11. Θήμιγμαν: ή Θήμισμαν. Τελετουργικός χορός του γάμου. Χορευόταν από εφτά
μονοστέφανα ζευγάρια και ένα μονό (το τέκ’) κρατώντας λαμπάδες.

12. Καρσλίδικον: ή Ομάλ Καρς. Χορεύεται με 6 βήματα

13. Κερασουντέϊκον: ή Ομάλ Κερασούντας, ή Έμπρ’ οπίσ’, ή Κοτσιχτόν Ομάλ, ή Ομάλ
Τσαϊνικίας ή Λάχανα από το ομώνυμο τραγούδι που συνοδεύει το χορό. Χορευόταν
σχεδόν σε όλο τον Πόντο. Παραλλαγή του το Διπλόν Ομάλ.

14. Κοτς: Σημαίνει φτέρνα. Παμποντιακός χορός με κύριο χαρακτηριστικό το χτύπημα της
φτέρνας στο έδαφος.

15. Κοτσαγκέλ: Με τον χορό αυτό έκλεινε η γαμήλια διασκέδαση.
16. Κότσαρι: Χορός της περιοχής Καρς.
17. Κούσερα: Χορός της περιοχής Ματσούκας. Μια μορφή Τικ σε γρήγορο ρυθμό.
18. Λέτση: Παραλλαγή της Λετσίνας σε πιο αργό ρυθμό. Χορευόταν στην περιοχή της
Αργυρούπολης.
19. Λετσίνα: Χορός της περιοχής Καρς.
20. Μαντήλια: Χορός περιοχής Κιουμούς-Ματέν και Καππαδοκίας.
21. Μηλίτσα: Περιοχής Κερασούντας.
22. Μητερίτσα: Προερχόμενος από την Ευρώπη χορευόταν στα σαλόνια των πλουσίων
συνοδευόμενος από τραγούδι στην νεοελληνική.
23. Μόντζονος: Χορός περιοχής Καρς.
24. Μωμοέρια: ή Μωμόεροι. Λαϊκό δρώμενο με πολλές παραλλαγές.
25. Ομάλι: ή Κουνιχτόν. Χορός με δέκα βήματα της περιοχής Γαράσαρης.
26. Πατούλα: ή Πιπιλομάταινα από το ομώνυμο τραγούδι που συνοδεύει το χορό.
Παμποντιακός χορός.
27. Πιτσάκ-οϊν: ή Μαχαίρια. Χορεύεται από δυο χορευτές που κραδαίνουν μαχαίρι. Συμπεριλαμβάνεται στους πολεμικούς χορούς.
28. Σαμψόν χορός περιοχής Σαμψούντας απ' όπου πήρε και την ονομασία. Στο ξεκίνημά του είναι σχετικά ήρεμος χορός αλλά σταδιακά γίνεται γρήγορος και ζωηρός.
29. Σαρίκουζ: Σημαίνει ξανθό κορίτσι. Θεωρείται ο χορός του θερισμού.
30. Σέρρα: ή Πυρρίχιος. Πολεμικός χορός.
31. Τάμζαρα: Χορός των περιοχών Τραπεζούντας, Γαράσαρης και Απές.
32. Τας: Τον χορό αυτό τον έφεραν οι προερχόμενοι εκ Ρωσίας Πόντιοι. Παραλλαγή του
ρωσικού χορού Καζάσκα.
33. Τερς: Σημαίνει ανάποδα και χορεύεται προς τα αριστερά όπως η τρυγόνα.
34. Τίκ μονό: Χορευόταν στην περιοχής Ματσούκας. Αποτελείται από 6 βήματα.
35. Τικ Διπλόν: ή Τικ ‘ς σο γόνατον. Χορευόταν σε όλο τον Πόντο. Αποτελείται από 10
βήματα.
36. Τικ Τρομαχτόν: ή Λαγγευτόν. Χορευόταν κυρίως στην Τραπεζούντα, στα Κοτύωρα και
στο Καρς.
37. Τίταρα: ή Διπλόν Κότς ή Τριπάτ ή Τετέαγατς. Παραλλαγή του Κοτς.
38. Τονιαλίδικον: ή Τικ Τόνιας ή Μοσκόφ. Μοσκόφ ονομάστηκε προς τιμή του αείμνηστου
Κώστα Μοσκοφίδη από τη Θεσσαλονίκη επειδή τον χόρευε εκπληκτικά.
39. Τουρνάλα: Περιοχής Καρς.
40. Τρυγόνα: Χορεύεται προς τα αριστερά και οι κινήσεις συμβολίζουν το θέρισμα των
χόρτων.
41. Τσαντζάρα: Περιοχής Καρς.
42. Τσουρτούγουζους: Ματεντζίδικος χορός της περιοχής Κιουμούς-Ματέν.
43. Φόνα: Χορός της περιοχής Αργυρούπολης.
44. Χαλάϊ: Περιοχής Άρδασσας, Αργυρούπολης και Ακ Νταγ Ματέν.
45. Χερενίτσα: ή Χερανίτσα ή Σερενίτσα ή Εικοσιένα. Χορός της περιοχής Χερίανας
Αργυρούπολης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: